במסגרת רפורמת הדלקן האוניברסלי, שנדונה כבר 20 שנה, חברות הדלק חויבו להתקין מסוף 2018 התקני תדלוק (דלקנים) אוטומטיים ואחידים, שיאפשרו לנהגים לתדלק באופן אוטומטי, ללא צורך בתשלום במעמד התדלוק ובכל תחנת דלק שיבחרו – בין אם ההתקן שייך לחברת הדלק המסויימת ובין אם לאו.
בעבר, חברות הדלק הגדולות התקינו התקן מיוחד משלהן ללקוחותיהן בלבד, ובכך מגבילו את השימוש בו רק לתחנותיהן.
בשנת 2019 רפורמת הדלקן האוניברסלי יצאה לדרך, על פיה כל התקן תדלוק ברכב יוכל לשמש למילוי בכל תחנות הדלק, במקום, כפי שהיה עד כה בחברת דלק אחת בלבד.
בעלי הדלקן הישן צריכים היו להחליף את הדלקן בחדש עד ינואר 2019, כי משנת 2020 רק רכב עם התקן אוניברסלי יוכל לתדלק אוטומטית, ולא יתאפשר תדלוק בהתקנים ישנים, הכבולים לחברות הדלק השונות.
מדובר בחיסכון חשוב, עקב הטיפוס המהיר ומשמעותי במחיר הדלק בשנים האחרונות, שנתון לשינויים תכופים במחירי הנפט ובשיעורי המס.
נכון ליולי 2022 עומד מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי על 8.08 שקלים. כ- 65% ממחירו של ליטר בנזין כיום הם מיסים, מה שהופך את הדלק בארץ לאחד היקרים בעולם, ולהוצאה משמעותית לכל נהג וצי רכב.
המהלך, שהובל ע"י משרד האנרגיה, נועד להגביר את התחרות, כך שחברות הדלק יצטרכו להתחרות כל הזמן על הנהגים ואלה יתדלקו אצל מי שיציע את המחיר הכי נמוך באותה העת. עד היום היו לציי הרכב הגדולים ולמועדוני הצרכנות של הלקוחות הפרטיים הסכמי תדלוק ארוכי טווח, כך שלחברות הדלק היה קהל שבוי לכמה שנים בכל פעם. חברות עם צי רכב נהגו להתמקח עם חברת הדלק רק אחת לשלוש שנים, עת החליפו את ציי רכבי הליסינג.
הדלקנים החדשים הועברו לבעלות משתמשי הרכב אחרי 18 חודש מתחילת הרפורמה.
לדברי מנהל אחד הציים הגדולים בארץ, חברות הדלק הקטנות נותנות לנו הנחה גדולה יותר, אבל סובלות ממיעוט תחנות, שלא תמיד נמצאות היכן שאנחנו זקוקים להן, ולכן אנחנו מעדיפים לסגור גם עם חברות הדלק הגדולות בנוסף.
לדברי חן בר יוסף, ראש מנהל הדלק במשרד האנרגיה, "כל לקוח יכול לבחור אם להשתעבד לחברת דלק, או לקנות את חירותו ולחסוך כסף, ציי הרכב הגדולים התרגלו לעבוד עם חברות הדלק הגדולות, אבל הקטנות מציעות להם הנחות גדולות יותר, אפשר לחתום עם כמה חברות קטנות, ורק בעת הצורך לתדלק בגדולות. אנחנו יודעים על ציים גדולים שיצאו למכרזים כאלה אחרי שהתקינו דלקנים על חשבונם, וכיום חוסכים כסף – גם כשמכניסים לחשבון את עלות ההתקנה".
· מתוך הכתבה "רפורמת בלי דלק", ממון, ידיעות אחרונות
Comments